• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Information om lagfart och pantbrev

micke

Administratör
Poäng: 147
Moderator
Blev medlem
8 Augusti 2012
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
44
Poäng
147
Ett fastighetsförvärv är förenat med en mängd formkrav. Till exempel måste köpeavtalet alltid vara skriftligt. Ett muntligt avtal räcker alltså inte. Dessutom krävs att förvärvet registreras i särskild ordning i ett officiellt register. Anledningen är att det är viktigt att uppgifterna om ägarbytet finns sammanställda i ett sammanhållet register.

Om förvärvet sker genom ett köp och köpet finansieras genom lån uppkommer ett ytterligare formkrav. Det handlar om pantbrev, som är bevis på att det finns inteckningar i fastigheten.

Lagfart
Lagfarten är en registrering i inskrivningsmyndighetens (egentligen Lantmäteriet Fastighetsinskrivning) register. Registreringen omfattar bland annat uppgifter om köpehandlingens upprättande, uppgifter om objektet (fastigheten) samt uppgifter om den nya ägaren.

Regler
Reglerna om lagfart återfinns i Jordabalk (20 kap.). I första paragrafen finns att läsa att "den som med äganderätt förvärvat fast egendom skall söka inskrivning av förvärvet (lagfart)". Det är alltså den som har köpt fastigheten som ska ansöka om lagfart. Dessutom måste man göra detta inom en viss tid. I andra paragrafen stipuleras att lagfart ska sökas inom tre månader efter det att köpeavtalet upprättades. Om så inte sker kan man faktiskt tvingas betala böter (vite).

Normalt uppstår inga problem varken med ansökan eller registrering. Formalian kring fastighetsköp sköts ofta av mäklaren och banken och det enda man som köpare behöver göra är att skriva på en hel mängd papper. Sedan får man ett brev hem i brevlådan med bevis på inskrivningen.

Inskrivningen
Inskrivningen är alltså obligatorisk. Lite förvånande är därför att inskrivningen är förenad med kostnader, som dessutom kan uppgå till ganska många tusenlappar. För det första betalar man en expeditionsavgift för själva inskrivningen. För det andra betalar man stämpelskatt. För privatpersoner uppgår skatten till 1,5 procent av köpeskillnaden.

Det innebär att stämpelskatten för en villa som säljs för 2 miljoner kronor är 30 000 kr. Stämpelskatten ska erläggas i samband med köpet, vilket innebär att den totala kostnaden för fastigheten vid köpet inte enbart utgörs av köpeskillingen till den tidigare ägaren. Som köpare av en fastighet gäller det att vara på det klara med att man har ekonomin att betala stämpelskatten.

Pantbrev
För alla typer av lån för vilka det finns en fysisk säkerhet måste det finnas ett bevis för att säkerheten är behäftad med förbehåll. För fastigheter används pantbrev. Ett pantbrev är helt enkelt ett dokument som specificerar att det finns en inteckning i fastighetens värde. Förr om åren var pantbrevet i pappersform det enda beviset för en inteckning. Idag görs även en registrering i den så kallade fastighetsboken hos Lantmäteriet.

När man vill förvärva en fastighet och finansiera köpet med lån kan man antingen använda befintliga pantbrev eller ta ut nya. Om det finns ett låneutrymme på befintliga pantbrev kan man utnyttja detta. Att ta ut nya pantbrev är en ganska enkel process som banken kan hjälpa till med.

Avgifter för pantbrev
Precis som för lagfart utgår en avgift även för pantbrev. Avgiften är för närvarande 2 procent av pantbrevsbeloppet. Dessutom tillkommer en administrationsavgift på 375 kr. Om man behöver ta ut ett ytterligare pantbrev på 500 000 kr blir alltså den totala kostnaden 10 375 kr.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
När kan man ta ut nya pantbrev på befintlig villa? Vad krävs för detta och hur fungerar det? Ingår ett topplån i pantbrevet eller är det bara bottenlånen?Är verkligen inte haj på detta....Om jag har 190 000kr i topplån(togs2007) och 850 000kr i bottenlån(2007) Ingår alla då eller bara bottenlånen för det är väl de som är själva säkerheten? Om nu huset är värderat till 1 490 000krfinns det då ett låneutrymme ? Förlåt om detta blev rörigt,hoppas dock ni förstår vad jag menar..!!? Tacksam för om någon vet och orka förklara lite !!
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
När kan man ta ut nya pantbrev på befintlig villa? Vad krävs för detta och hur fungerar det? Ingår ett topplån i pantbrevet eller är det bara bottenlånen?Är verkligen inte haj på detta....Om jag har 190 000kr i topplån(togs2007) och 850 000kr i bottenlån(2007) Ingår alla då eller bara bottenlånen för det är väl de som är själva säkerheten? Om nu huset är värderat till 1 490 000krfinns det då ett låneutrymme ? Förlåt om detta blev rörigt,hoppas dock ni förstår vad jag menar..!!? Tacksam för om någon vet och orka förklara lite !!
Bör väl finnas ett låneutrymme där. Tala med din bank
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Hej! Är det någon på forumet som har hus och som har skulder hos kronofogden,har ni fått löneutmätning eller är huset det första de mäter ut..??? Eller om någon lyckats med att ta lån med just huset som säkerhet hos Bluestep,Freedomfinance osv,de är ju vad jag förstår dyrare i ränta och så...men det kan väl ändå löna sig om man får chansen att betala av sina skulder!Jag önskar det fanns en väg ut...
Så om erfarenheter finns,tar jag tacksamt del av dem!!
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
hus o skulder

Jag undrar precis som du,ingen som har erfarenheter kring detta?
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Hej! Är det någon på forumet som har hus och som har skulder hos kronofogden,har ni fått löneutmätning eller är huset det första de mäter ut..??? Eller om någon lyckats med att ta lån med just huset som säkerhet hos Bluestep,Freedomfinance osv,de är ju vad jag förstår dyrare i ränta och så...men det kan väl ändå löna sig om man får chansen att betala av sina skulder!Jag önskar det fanns en väg ut...
Så om erfarenheter finns,tar jag tacksamt del av dem!!
För att huset ska mätas ut ska det finnas ett övervärde. D.v.s. att huset är mer värt än det man har lån på huset. Är väl vanligast då det inte finns nåt att mäta ut genom löneutmätning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp